کد خبر: ۱۰۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۶ دی ۱۳۹۵

خرابی مخزن آب شرب روستای باغان و حجم آبی که هدر می رود + تصاویر

با اینکه در کشور با بحران کم آبی مواجه هستیم، اما مخزن آب شرب روستای باغان خنج به دلیل خرابی در سیستم کنترل، حجم زیادی از آب را هدر می دهد.

به گزارش شیرازه   تصاویری که از مخزن آب شرب روستای باغان ارائه شده، نشانگر عدم عزم جدی برای رفع مشکلات اینچنینی توسط مراجع ذیصلاح علی رغم مکاتبات و هماهنگی‌های شورا و دهیاری روستا است. مشکل و اختلال موجود بدلیل نقص در سیستم کنترل سطح آب مخزن می‌باشد.

سیستم کنترل سطح آب این مخزن اینگونه است که یک حسگر در قسمت پایین مخزن تعبیه شده و در ارتفاع نیم متری از کف مخزن قرار گرفته است، بدین صورت که زمانی ‌که آب موجود در مخزن به قدری پایین بیاید و به سنسور پایینی برسد، الکتروموتور پمپ روشن می‌شود و سطح آب مخزن بالا می‌آید و همچنین یک سنسور در بالای مخزن و نیم متر پایین‌تر از آبریز مخزن واقع شده است و زمانی که سطح آب مخزن به سنسور بالایی برسد، الکتروموتور پمپ خاموش می‌گردد و سطح آب مخزن پایین می‌آید و از سر ریز آب مخزن جلوگیری می‌گردد و به این صورت سطح آب مخزن کنترل می‌شود.




الف - تاثیرات و تبعات ناشی از سرریز آب مخزن:

1. هدر رفت بخش عظیمی از آب پمپاژ شده با توجه بحران کم‌آبی در منطقه

2. هدر رفت انرژی، به این صورت که برای پمپاژ آب، پمپ برقی استفاده می‌گردد و برای تولید برق نیز در نیروگاه‌های برق باید سوخت‌های فسیلی از جمله گاز طبیعی سوزانده شود که با هدر رفت آب بصورت سلسله‌وار هدر رفت انرژی در پی خواهد داشت.

3. با توجه به نفوذ پذیر بودن خاک اطراف مخزن، امکان نشست مخزن وجود دارد که این عامل یکی از مهم‌ترین تبعات سر ریز آب مخزن می‌باشد.


ب- علت بروز این مشکل چیست؟

طبق گفته پیمانکار، زمانی که لوله‌های ورودی به مخزن را جوشکاری می‌کرده‌اند، کابلی که سیگنال‌های سنسور‌های سیستم کنترل سطح آب را به موتورخانه انتقال می‌دهد قطع کرده‌ و برای جوشکاری استفاده کرده‌اند و پس از اتمام کار، آن ‌را رها کرده‌اند که همین موضوع موجب شده در سیستم کنترل سطح آب مخزن، اختلال ایجاد شود و باعث هدررفت حجم عظیمی از آب مخزن گردد. پیمانکار کنونی آبرسانی نیز در این خصوص می گوید: بودجه لازم برای جایگزین کردن کابل فوق‌الذکر را ندارد.



ج- راه‌حل ارائه شده توسط پیمانکار برای حل مشکل:

با توجه به هزینه‌بر بودن تهیه کابل جهت سیستم کنترل سطح آب مخزن توسط پیمانکار، راه حل جایگزینی توسط پیمانکار ارائه و اجرایی شده است. این راه حل بدین صورت است که زمان روشن بودن الکتروموتور، پمپ را بصورت ساعتی تنظیم کرده، بطوریکه الکتروموتور پمپ چندین ساعت روشن و سپس چندین ساعت خاموش می‌باشد.

د- آیا راه‌حل جایگزین پاسخگو می‌باشد؟

راه‌حل جایگزین تا حدودی مشکل را کمتر می‌کند اما باز هم سرریز آب مخزن وجود خواهد داشت، به این دلیل که مصرف آب توسط  اهالی و مردم معلوم نمی‌باشد و دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد: در حالت اول در ساعاتی که الکتروموتور پمپ روشن است، اگر مصرف آب روستا کم باشد، آب مخزن سرریز می‌کند که تبعات فوق الذکر را به همراه دارد؛ در حالت دوم نیز که گاهاً امکان قطعی موقت آب روستا وجود دارد، بدین صورت که ممکن است در ساعاتی که الکتروموتور پمپ خاموش است، مصرف آب روستا بالا باشد و سطح آب مخزن پایین بیاید و آب قطع گردد.

نتیجه گیری:

بهترین روش برای کنترل سطح آب مخزن، همان استفاده از سنسورهای کنترل سطح آب مخزن می‌باشد که می‌بایست متولی امر، کابل مورد نیاز را تهیه نماید و طبق اظهارات مسئولین روستا مبنی بر پیگیری‌های مکرر در این خصوص، تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در پایان از مسئولین روستا، شهرستان و متولیان امر این انتظار می‌رود که تصمیم و اقدام فوری و لازم جهت برطرف نمودن موضوع فوق اتخاذ نمایند.





منبع: خنج کهن

نظرات بینندگان